Ako je jedno telo a má mnoho údov, ale všetky údy tela sú jedno telo, hoci je ich mnoho, tak aj Kristus. Veď my všetci, či Židia alebo Gréci, či otroci alebo slobodní, boli sme v jednom Duchu pokrstení v jedno telo. A všetci sme boli napojení jedným Duchom. Telo nie je jeden úd, ale mnoho údov.
Vy ste Kristovo telo a jednotlivo ste údy. A v Cirkvi Boh niektorých ustanovil po prvé za apoštolov, po druhé za prorokov, po tretie za učiteľov, potom sú zázraky, ďalej dary uzdravovať, pomáhať, viesť, dar rozličných jazykov.
Sú vari všetci apoštolmi? Sú všetci prorokmi? Všetci učiteľmi? Robia všetci zázraky? Majú všetci dar uzdravovať? Hovoria všetci jazykmi? Vari všetci vysvetľujú? Ale usilujte sa o vyššie dary milosti. (1 Kor 12,12-14.27-31a)
V prvotnej Cirkvi po zlých skúsenostiach, keď mnohí pokrstení, tak ako ľahko boli pokrstení, tak ľahko opúšťali Cirkev v ťažkých časoch, príprava na krst trvala dosť dlho.
Aj dnes katechumenom pripadajú dlho dva povinné roky prípravy na krst. V prvotnej Cirkvi to mohlo trvať aj oveľa dlhšie. Katechumen dostal takzvaného krstného otca, teda už zrelého kresťana, ktorý mu pomáhal rásť v jednote a láske v spoločenstve, teda miestnej cirkvi.
Až keď vydal o ňom svedectvo, že naozaj s ľahkosťou vydáva svedectvo jednoty a lásky, bol pokrstený. Neskôr sa však kresťanstvo šírilo krstom celých národov a akoby sme sa vrátili k tomu, čo Pavol kritizuje u Korinťanov, teda že sme ešte neopustili pohanské spôsoby života.
Korinťanov pokúša oceniť najmä tie najpozoruhodnejšie dary a používať ich v anarchickej atmosfére, napodobňujúcej isté pohanské ceremónie. Pavol reaguje spresnením, že dary sú dané pre dobro komunity, a preto nemôžu zapríčiňovať rivalitu (kap. 12). Potom ukazuje, že láska k blížnemu ich všetky prevyšuje (kap. 13). (Porovnaj komentár k Jeruzalemskej biblii.)
Často sme v Cirkvi ako nedozreté ovocie. Často sme vzdelaní vo vierouke či morálke na úrovni prvoprijímajúcich detičiek. Škriepime sa, sme nejednotní v láske, a to si už neviem predstaviť lásku k nepriateľovi… Čo je viac? Kto je väčší? Ktorá liturgia je „pravá“? A pritom sme ako rozkvitnutá záhrada, v ktorej je toľko nádherných kvetov, toľko darov Ducha Svätého, ktoré sú pre dobro všetkých.
Máme úžasne spracovaný Katechizmus Katolíckej cirkvi. Ak ho začneme čítať, budeme žasnúť nad krásou a múdrosťou učenia Cirkvi a pomôže nám spoznať a dozrieť vo viere a láske k sebe navzájom.
Lásku k nepriateľom, tú dáva Duch Svätý, keď nás oduševní v horlivosti za spásu duší ako Pavla, a znesieme i urážku či ohováranie, len aby v nás mohli uvidieť Kristovu lásku. Nech nám Pán dá múdrosť a pokoru, aby sme vedeli dozrievať a v Duchu Svätom používať dary a ovocie Ducha pre spoločné dobro a na svedectvo tým, ktorí hľadajú Boha.