Dikastérium pre náuku viery zverejnilo 9. júla oficiálne stanovisko k mariánskej úcte na hore Zvir neďaleko Litmanovej. Miestu, ktoré už tri desaťročia priťahuje pútnikov, dala teraz Cirkev oficiálne zelenú: veriaci sa tam môžu s dôverou modliť a čerpať duchovné dary. Vatikán tak reagoval na list gréckokatolíckeho arcibiskupa a metropolitu vladyku Jonáša Maxima z 27. mája, v ktorom navrhol udeliť nihil obstat „pre pastoračné sprevádzanie predmetného fenoménu“.
Prefekt dikastéria kardinál Victor Fernández v stanovisku zároveň zdôrazňuje že udelenie nihil obstat neznamená potvrdenie nadprirodzeného pôvodu zjavení. Umožňuje schváliť verejný kult a oznámiť veriacim, že ak chcú, môžu bez obáv využívať túto duchovnú ponuku.
Pripomeňme, že údajné zjavenia sa začali 5. augusta 1990 tri kilometre od Litmanovej, malej obce s tradíciou byzantského katolicizmu v horách severného Slovenska, a týkali sa troch detí: Ivetky Korčákovej (11 rokov), Katky Češelkovej (12 rokov) a Mikuláša Češelku (9 rokov). Panna Mária sa predstavila titulom Nepoškvrnená Čistota.
Dikastérium analyzovalo obsah posolstiev, ktoré mali vízie sprevádzať. Tie obsahujú „vzácne výzvy na obrátenie“: „Dovoľte Ježišovi, aby vás oslobodil… A nedovoľte, aby váš Nepriateľ obmedzoval vašu slobodu, za ktorú Ježiš prelial toľko krvi.“ Panna Mária sa sama predstavuje ako „šťastná“ a pozýva nájsť pravú cestu šťastia v poznaní, že sme bezpodmienečne milovaní: „Milujem vás takých, akí ste… Chcem, aby ste boli šťastní, ale tento svet vás šťastnými neurobí.“
Viaceré posolstvá povzbudzujú veriacich tým, že ukazujú, že cesta evanjelia nie je zložitá: „On vás chce mať čoraz jednoduchších.“ Nájsť radosť a pokoj v Pánovi robí človeka schopným svedčiť a šíriť pokoj. Posolstvá zároveň predpokladajú aj potrebu odpovede a zapojenia sa do iniciatívy Pána, nasledovaním Krista, ktorý sa z lásky daruje. Milovať bratov sa tak stáva zhrnutím našej odpovede a naplnením nášho života.
V liste kardinál Fernández uznáva, že istý počet posolstiev obsahuje „určité dvojznačnosti a nejasné aspekty“, pričom pripomenul vyjadrenie Doktrinálnej komisie z 20. apríla 2011. V ňom sa uvádza, že „komunikácia prebiehala osobitným vnútorným spôsobom“, ktorý vizionárka nevedela pomenovať, a preto konečné slovné vyjadrenie posolstiev je jej interpretáciou.
Podľa stanoviska Vatikánu objasnenie vyžaduje napríklad údajné posolstvo Panny Márie, že v určitej oblasti sveta idú takmer všetci ľudia do zatratenia (24. februára 1991), alebo že „príčinou každej choroby je hriech“ (2. decembra 1990), ktoré nemožno považovať za prijateľné, a preto ich nie je vhodné publikovať“. Vatikán ich preto odporúča zasadiť „do všeobecného kontextu ostatných posolstiev: ak nás nájdenie Kristovej lásky robí šťastnými, uzavretie sa pred jeho láskou ničí našu existenciu, robí ju neúspešnou a je zdrojom utrpenia“.
V závere listu kardinál Fernández preto odporučil publikáciu posolstiev údajných zjavení bez týchto miest, ktoré by medzi bežnými veriacimi mohli vyvolať zmätok.
Dikastérium vydalo stanovisko v zmysle aktuálnych Noriem pre postup pri posudzovaní údajných nadprirodzených javov, ktoré sú v platnosti od 19. mája minulého roka. Ich výslovným cieľom je podporiť diecéznych biskupov a biskupské konferencie v rozlišovaní javov, ktoré majú údajne nadprirodzený pôvod. Podobné stanovisko vydalo dikastérium k údajným zjaveniam Panny Márie v Medžugorí vlani v septembri.
Spracoval Rastislav Čižik.