Meno svätca, ktorý má v kalendári Gréckokatolíckej cirkvi svoje miesto 20. júla, má hebrejský pôvod a znamená „môj Boh je Jahve“.
Eliáš, najväčší prorok v severnom kráľovstve Izrael, pochádzal z Tisbe vo východojordánskej krajine Gilead. Jeho meno predznamenalo jeho povolanie i život: výlučné uctievanie Jahveho. O pôsobení tohto typického putujúceho proroka informujú dva starozákonné spisy – Knihy kráľov. Eliáš pôsobil v 9. storočí pred Kristom v čase kráľov Achaba (875 – 854) a Achazijáša (854 – 853). Kráľ Achab a jeho manželka Jezábel podporovali uctievanie boha Baala, čo viedlo k veľkému odklonu od uctievania jediného Boha, Jahveho.
Eliáš prorokoval tieto zázraky a skutky:
1. Oznámenie sucha: Eliáš predpovedal trojročné sucho ako trest za odklon Izraela od Boha. Počas tohto obdobia sa Eliáš uchýlil do úkrytu, kde ho kŕmili havrany a neskôr vdova zo Sarepty.
2. Súboj na Karmeli: Jedným z najznámejších Eliášových skutkov bolo vyzvanie Baalových prorokov na súboj na hore Karmel. Eliáš sa modlil k Bohu, ktorý odpovedal ohňom a spálil jeho obetu, čím dokázal, že Jahve je pravý Boh. Toto zázračné víťazstvo viedlo k zabitiu Baalových prorokov a obnove viery v Jahveho medzi Izraelitmi.
3. Vzkriesenie: Eliáš vzkriesil syna vdovy zo Sarepty, čo je ďalší významný zázrak pripisovaný jeho prorockému pôsobeniu.
Po svojom víťazstve na hore Karmel prenasledovala Eliáša kráľovna Jezábel, pred ktorou ušiel na horu Horeb (Sinaj), kde mal skúsenosť stretnutia s Bohom. Boh sa mu zjavil nie v búrke, zemetrasení ani ohni, ale v tichom šepote, čo zdôrazňuje Božiu blízkosť a jemnosť.
Eliášov život sa končí dramaticky, keď je vzatý do neba na ohnivom voze. Tento príbeh je zaznamenaný v Druhej knihe kráľov. Táto výsada „nanebovzatia“ je odmenou za jeho vernosť a blízkosť Bohu Izraela.
Eliáš je v judaizme považovaný za jedného z najväčších prorokov. Podľa tradície sa Eliáš má vrátiť, aby oznámil príchod Mesiáša a obnovu Božieho kráľovstva. V judaizme je Eliáš spájaný s oslavou Pesachu, kde je pre neho pripravený pohár vína, a verí sa, že navštevuje židovské domovy počas tejto oslavy.
V kresťanstve je Eliáš uctievaný ako jeden zo štyroch veľkých prorokov a jeho príbeh je často interpretovaný ako predobraz Krista. V Novom zákone sa Eliáš objavuje pri premenení Pána, kde sa spolu s Mojžišom zhovárajú s Pánom Ježišom, čo len podčiarkuje dôležité postavenie proroka v dejinách spásy.
Veriaci sa na svätého proroka Eliáša v deň jeho sviatku obracajú modlitbou tropára:
“Pre svoj anjelský život – patrí svätý Eliáš medzi popredných prorokov. – Je ako druhý predchodca Kristovho príchodu. – Zhora poslal Elizeovi milosť, aby zaháňal neduhy – a očisťoval malomocných. – Preto svojim ctiteľom poskytuje uzdravenie.”
V spojitosti so sviatkom svätého Eliáša sa zvyknú požehnávať vozidlá. Kňaz sa pritom zvyčajne modlí tieto modlitby:
Všemohúci večný Bože, ty si stvoril všetky prírodné sily na svoju česť a na úžitok ľudí, preto ťa prosíme, zošli z nebies svoje + požehnanie na toto auto (motorku, voz a iné…). Chráň ho vo svojej dobrote od poškodenia a rozbitia. Služobníkom tvojim, ktorí ho budú užívať na cestách, udeľ svoju milosť a ochranu. Nech ho riadia podľa zákonov tebou daných, aby šťastne dospeli aj do nebeskej vlasti, lebo ty si milostivý a štedrý Boh, plný lásky k ľuďom. Tebe vzdávame slávu Otcu i Synu i Svätému Duchu teraz i vždycky i na veky vekov. Amen.
Vládca, Pane, Bože náš, vypočuj naše modlitby, ktoré ti dnes prednášame a požehnaj + svojou svätou pravicou toto auto (vozidlo). Pošli svojho anjela strážcu, aby chránil všetkých, ktorí na ňom budú cestovať. Ako si daroval skrze apoštola Filipa svoju vieru a milosť etiópskemu mužovi, ktorý sediac na voze, čítal Sväté písmo, tak ukáž cestu spásy aj tvojim služobníkom, ktorí budú cestovať na tomto vozidle. Nech pomocou tvojej milosti sa ozdobia dobrými skutkami a po skončení časného života nech obsiahnú v tvojom Kráľovstve večnú blaženosť, lebo tvoja je vláda a tvoje je Kráľovstvo, moc i sláva Otca i Syna i Svätého Ducha teraz i vždycky i na veky vekov. Amen.
Tak ako pri všetkých sväteninách je dôležité chrániť sa pred ich nesprávnym vnímaním – sťaby magických úkonov. Byť kresťanom aj na cestách je preto prvoradou výzvou pre tých vodičov, ktorý smerujú do konečnej destinácie neba.