Evanjelista Lukáš uvádza, že Ježiš strávil na púšti 40 dní, čím vytvára odkaz na 40-ročné putovanie izraelského národa po púšti po vyslobodení z egyptského otroctva. Ježiš pri odpovediach diablovi cituje z jedinej starozákonnej knihy – Deuteronómium.
Táto kniha je reflexiou nad putovaním izraelského národa po púšti, kde zažil hlad, neveru v Božiu prítomnosť, modloslužbu uctievaním zlatého teľaťa, ale na druhej strane ochranu a pomoc z Božej strany: vyslobodenie z Egypta, dar manny, vody, prepelíc atď. Kniha Deuteronómium pozýva národ, aby prijal Božie prikázania a zachovával ich bez toho, aby skúšal Boha.
Pán Ježiš berie na seba dejiny svojho národa a úplnou poslušnosťou ukazuje príklad plnenia Božej vôle. Všimnime si tri otázky – tri pokušenia.
Prvým je hlad, stav núdze. Diabol vyzýva Ježiša na záchranu vlastného života. Na prvý pohľad je to vznešená myšlienka, ale v skutočnosti jej prijatie by znamenalo nedôverovať Otcovi – Pán Ježiš by išiel proti vlastným slovám: „Nebuďte teda ustarostení a nehovorte: ‚Čo budeme jesť?‘ alebo: ‚Čo budeme piť?‘, alebo: ‚Čo si oblečieme?‘ Veď po tomto všetkom sa zháňajú pohania. Váš nebeský Otec predsa vie, že toto všetko potrebujete.“(Mt 6,31-32)
Druhým pokušením je úplná fantázia, že diabol má moc nad celým svetom. Zlý duch chce od Božieho Syna, aby uveril tomuto klamstvu a zapredal svoj vzťah s Otcom, ktorý je jediný Stvoriteľ a Pán všetkého. Toto klamstvo je veľkým pokušením pre súčasný svet. Ak sa začneme spoliehať na vlastné sily, odmietať Boha a vyhľadávať iné „božstvá“, nech je nám varovaním starozákonná skúsenosť so zlatým teľaťom.
Napokon tretie pokušenie sa odohráva na tom najsvätejšom mieste židovského náboženstva – v Jeruzalemskom chráme. Toto pokušenie je azda najväčšie. Diabol pre svoje účely vyťahuje tie najsilnejšie zbrane. Argumentuje dokonca samotným Božím slovom: „Veď je napísané: ‚Svojim anjelom dá príkaz o tebe, aby ťa chránili,‘ a ‚vezmú ťa na ruky, aby si si neuderil nohu o kameň‘“ (Lk 4,10-11), keď cituje úryvok zo starozákonného Žalmu 91.
Koľkokrát aj dnes sa nám predkladajú minulé, ale predovšetkým tie súčasné hriechy Cirkvi, previnenia biskupov, kňazov, laických veriacich… Neváhajú sa použiť citáty Svätého písma, svätcov, pápežov… To všetko s jediným cieľom: odmietni Boha, zavrhni Cirkev, zriekni sa svojej viery.
V príbehu o pokúšaní je Ježiš predstavený ako Boží Syn, ktorý pozná Božiu vôľu a úplne sa podľa nej riadi. Hlas z neba pri krste verejne označil Ježiša za Božieho Syna a v pokušeniach na púšti je ukázaná kvalita tohto synovstva. V trojitom pokušení evanjelista Lukáš dáva jasnú odpoveď o jedinečnom vzťahu Ježiša ako Syna k Bohu Otcovi.
Zároveň je to návod pre Ježišových nasledovníkov. Čas a priestor sa menia, ale stratégia zlého ducha zostáva vždy rovnaká. Preto v boji proti pokušeniam jestvuje iba jediný prostriedok: Potrebujeme byť vedení Duchom Svätým a prostredníctvom Cirkvi byť spojení s Božím Synom Ježišom Kristom. Nezabúdajme na to v tomto pôstnom období.