Pápež František vymenoval v pondelok 23. septembra 28 nových poradcov vatikánskeho Dikastéria pre náuku viery. Odborníci na teológiu, kánonické právo a Sväté písmo sa budú v pravidelných intervaloch stretávať so súčasnými poradcami Dikastéria. Okrem talianskych kňazov a dvoch laických teológov je medzi novými konzultormi aj šesť žien – dve rehoľné sestry a štyri laické teologičky.
Polemické reakcie vyvolala najmä nominácia morálneho teológa a kňaza Maurizia Chiodiho, ktorý je niekedy označovaný za talianskeho „Jamesa Martina“. Otec Chiodi v minulosti verejne zastával názory, ktoré sa od tradičnej cirkevnej náuky odkláňali. V rozhovore pre avvenire.it v roku 2019 otec Chiodi napríklad povedal, že Katolícka cirkev by mala prehodnotiť svoj postoj k homosexualite.
V augustovom rozhovore pre portál katholisch.de v súvislosti s homosexualitou zopakoval: „Musíme si položiť otázku: Aké je možné dobro pre takého človeka? Otázkou homosexuálneho človeka je žiť svoju sexualitu tak, že si uvedomí svoje povolanie k vzťahom schopným blízkosti, starostlivosti, spoločenstva a vernosti tomu druhému a hľadá dobro, ktoré je pre neho konkrétne možné.“
Podľa morálneho teológa je úlohou súčasnej teológie navrhnúť nový model etického a teologického myslenia tak v otázkach bioetiky, ako aj sexuálnej morálky.
Pod drobnohľad médií sa otec Chiodi dostal aj pre svoj názor prezentovaný v rámci prednášky na Pápežskej univerzite Gregoriana v Ríme v roku 2019, podľa ktorého používanie antikoncepčných prostriedkov v manželstve môže byť za určitých okolností nielen morálne prípustné, ale aj žiaduce.
V tom istom roku bol Maurizio Chiodi vymenovaný za profesora teológie na Pápežskom teologickom inštitúte pre štúdium manželstva a rodiny svätého Jána Pavla II. Členom Pápežskej akadémie pre život je už od roku 2017.
V zmysle Apoštolskej konštitúcie o reforme Rímskej kúrie Praedicate evangelium z roku 2022 má výber konzultorov „čo najviac rešpektovať kritérium univerzálnosti“ (čl. 16). Očividne sa to nemyslí len geograficky.
(cna)