Svätí Peter a Pavol – Skala Cirkvi a Apoštol národov

Redakcia

Redakcia

Svätí Peter a Pavol – Skala Cirkvi a Apoštol národov

Peter a Pavol sú apoštoli s výnimočným významom. Ich spoločný sviatok sa slávi už od polovice 3. storočia. V úcte sú spájaní nielen preto, že obaja skončili svoje poslanie v Ríme, ale aj preto, že v službe Kristovi poznačili základnú štruktúru kresťanstva svojimi odlišnými úlohami aj charaktermi.

Peter, prvý zástupca Kristov, je základom viery, jednoty a pôvodnej tradície, držiteľom pravdy. Pavol je označovaný za prvého nositeľa evanjelia pohanom a neúnavného bojovníka za kresťanskú univerzálnosť.

Peter, pôvodným menom Šimon, pochádzal z galilejskej Betsaidy, žil v Kafarnaume pri Genezaretskom jazere, bol rybárom a mal brata Ondreja, ktorý sa rovnako stal apoštolom. Hoci bol Šimon ženatý, o jeho manželke sa v evanjeliách nič nehovorí (zmienka o nej je v 1 Kor 9,5), spomína sa len jeho svokra, ktorú Ježiš uzdravil. Sväté písmo ho vykresľuje ako impulzívneho, horlivého a úslužného.

Ako uvádza apoštol Ján, k prvému Šimonovmu stretnutiu s Ježišom došlo pri pôsobisku Jána Krstiteľa, kam ho za Ježišom doviedol Ondrej. „Ježiš sa naňho zahľadel a povedal: ‚Ty si Šimon, syn Jánov, ale budeš sa volať Kéfas,‘ čo v preklade znamená Peter.“ (Jn 1,42) Pri ďalšom stretnutí Ježiš učil prvých poslucháčov zo Šimonovej rybárskej lode. A keď potom vyzval Šimona na lov, ktorý bol v rozpore s rybárskou teóriou i praxou, on poslúchol. Výsledok lovu bol jednoznačne zázračný.

Šimonov čln nemohol pojať viac ako polovicu úlovku, a tak prišli na pomoc s druhým člnom Zebedejovi synovia Jakub a Ján. Užasnutý Šimon Peter „padol Ježišovi k nohám a povedal: ‚Pane, odíď odo mňa, lebo som človek hriešny.‘ (…) Ježiš povedal Šimonovi: ‚Neboj sa, odteraz budeš loviť už ľudí.‘“ (Lk 5,8.10) A Šimon i jeho druhovia prirazili s loďami k brehu, všetko tam nechali a išli za ním.

Prisľúbené meno Peter dal Ježiš Šimonovi neskôr v slávnostnom vyhlásení, a to po Petrovom vyznaní viery v božskú prirodzenosť Krista. Toto vyznanie podľa Ježišových slov vyšlo od Otca, preto ukázalo na Petrovo vyvolenie. A Ježiš dodal: „A ja ti hovorím: Ty si Peter a na tejto skale postavím svoju Cirkev…“ (Mt 16,18)

V evanjeliách sa Peter na mnohých miestach uvádza ako prvý a aj na iných miestach sa zdôrazňuje jeho prvenstvo. Napríklad po zoslaní Ducha Svätého „vystúpil Peter spolu s jedenástimi“ (Sk 2,14); „Peter a apoštoli odpovedali“ (Sk 5,29). Už aj v evanjeliách Peter hovorí a koná v mene ostatných apoštolov a, naopak, Ježiš žiada jeho službu a dáva mu pokyny, napríklad aby zázračne získanou mincou zaplatil daň za neho i za seba (Mt 17:27).

Ježiš uistil Petra o svojej mimoriadnej pomoci v spojení s Petrovými slabosťami. Tesne pred predpoveďou jeho trojitého zapretia skôr, než kohút zakikiríka, mu povedal: „Ja som prosil za teba, aby neochabla tvoja viera. A ty, až sa raz obrátiš, posilňuj svojich bratov.“ (Lk 22,32)

Petrovo vystupovanie bolo po prevzatí úradu prosté, s autoritatívnym rozhodovaním. Riadil voľbu apoštola Mateja, v deň Turíc vystúpil v mene ostatných v prvej verejnej katechetickej prednáške. Skutky apoštolov hovoria o tom, ako Peter uzdravoval: „Ešte aj na ulice vynášali chorých a kládli ich na postele a lôžka, aby aspoň Petrova tôňa padla na niektorého z nich, keď tade pôjde.  (…) … prinášali chorých a trápených nečistými duchmi a všetci boli uzdravovaní.“ (Sk 5,15-16)

Peter vzkriesil aj mŕtvu Tabitu (Sk 9,36-42). Vynášal tiež Boží súd nad Ananiášom a Zafirou (Sk 5,1-11) a neskôr aj rozhodoval v otázke prijímania pohanov do Cirkvi (Sk 15,7-11) a vydal smernice na prvom apoštolskom sneme (Sk 15,14-21).

Podľa Herodesovho nariadenia bol Peter uvrhnutý do väzenia a strážený štyrmi strážami po štyroch vojakoch. V noci predtým, ako ho Herodes mal predviesť, poslal Boh anjela, ktorý ho zázračne vyviedol z väzenia (Sk 12,3-11). Odišiel do domu Markovej matky a potom z Jeruzalema, kde na čele miestnej cirkvi zostal Jakub mladší.

O Petrovom pôsobení v Ríme existujú niektoré starokresťanské dokumenty, najmä spisy jeho tretieho nástupcu Klementa I., ktoré svedčia o jeho dlhšom pôsobení a smrti v Ríme. Nepriamy dôkaz jeho činnosti vidia historici vo veľkom rozvoji a konsolidácii rímskej cirkvi pred Pavlovým príchodom do tohto mesta. Podľa starých podaní bol Peter za krutého prenasledovania kresťanov, ktoré začal cisár Nero po požiari Ríma, ukrižovaný, a to hlavou dole, pretože sa nepovažoval za hodného zomrieť ako jeho Majster a Pán.

Pavol, pôvodným menom Šavol, bol rodákom z mesta Tarsus v Cilícii. Rodičia ho dali vychovávať prísne podľa zásad farizejov, čo sa na ňom prejavilo horlivosťou za dodržiavanie zákona a jeho učenia. Študoval u rabína Gamaliela. Ako mladý bol pri ukameňovaní diakona Štefana, kde súhlasil s jeho smrťou (Sk 7,58).

V čase prenasledovania prvotnej Cirkvi šiel Šavol do Damasku s plnou mocou uväzňovať Ježišových učeníkov a privádzať ich do Jeruzalema. Cestou zažil mimoriadne stretnutie. Obklopilo ho svetlo z neba a z neho prehovoril Ježiš: „Šavol, Šavol, prečo ma prenasleduješ?“ (Sk 9,4) Keď sa spýtal: „Kto si, Pane?“, odpoveď bola: „Ja som Ježiš, ktorého ty prenasleduješ.“ (Sk 9,5) Táto odpoveď musela v tej chvíli prekvapiť a veľmi zapôsobiť na všetkých. Apoštol Pavol o tom hovorí: „Poslednému zo všetkých… zjavil sa aj mne.“ (1 Kor 15,8) Týmto stretnutím Šavlov život nadobudol nové zameranie: jeho stredobodom sa stalo ohlasovanie zmŕtvychvstalého Krista.

Po obrátení bol Šavol pokrstený a dostal meno Pavol. Naplnil ho Duch Svätý a nadobudol poverenie stať sa Kristovým svedkom medzi pohanmi. Na svojich apoštolských cestách zakladal kresťanské obce po celej Rímskej ríši. V jej hlavnom meste napokon zomrel mučeníckou smrťou, keď počas Nerónovho prenasledovania kresťanov bol ako rímsky občan sťatý.

Redakcia
Redakcia DoKostola.sk

Na našej webovej stránke používame cookies, aby sme optimalizovali obsah na základe očakávaní používateľov. Nezbierame žiadne citlivé údaje.

DoKostola.sk - Svätí Peter a Pavol – Skala Cirkvi a Apoštol národov