Verím: Bojovníci s Bohom

Rastislav Čižik

Rastislav Čižik

Ilustračná fotografia, zdroj: pexels
Ilustračná fotografia, zdroj: pexels

V Knihe Genezis nachádzame zvláštny príbeh, ktorý okrem iného vysvetľuje význam mena Izrael. Patriarcha Jakub sa v ňom stretáva s cudzincom pri brode Jabok a bojuje s ním celú noc až do úsvitu, pričom si vykĺbi bedrový kĺb, čo spôsobí, že pri chôdzi kríva.

Cudzinec Jakuba nedokáže premôcť a odohrá sa medzi nimi dialóg, ktorý iniciuje neznámy: „Pusť ma, lebo vychodí zora!“ On však odpovedal: „Nepustím ťa, kým ma nepožehnáš.“ Onen mu povedal: „Ako sa voláš?“ On mu odpovedal: „Jakub.“ Vtedy onen povedal: „Nebudeš sa už volať Jakub, ale Izrael, lebo si zápasil s Bohom a s mužmi a zvíťazil si.“ Jakub povedal: „Prezraď mi svoje meno!“ Onen odpovedal: „Prečo sa pýtaš na moje meno?“ A požehnal ho tam. Nato Jakub nazval to miesto Fanuel (Božia tvár), lebo (tak povedal) „videl som Boha z tváre do tváre a pritom som ostal nažive!“ (v. 27-31).

Tento príbeh teda vysvetľuje význam mena Izrael, v ktorom zaznieva dôležitá skúsenosť. Človek zápasí s Bohom. Hoci v Starom zákone uzatvára Boh so svojím vyvoleným národom zmluvu, Izrael je ten, kto neustále zápasí s Bohom. Dokonca aj vtedy, keď sa z horiaceho kríka Mojžišovi prestavuje ako „Ten, ktorý je tu pre človeka“. Aj napriek tomuto zjaveniu má Izrael veľké ťažkosti so svojím Bohom, hoci neustále zažíva jeho vernosť, dobrotu a moc. Napriek tomu naráža v komunikácii s Bohom na neprekonateľné hranice a skľučujúcu predstavu: Boh je pre človeka hrozbou.

Človek sa dostáva do zdanlivo neriešiteľnej dilemy. Na jednej strane po Bohu túži, no zároveň má pred ním neprekonateľný strach. Jeho zvyšky vidíme v každom vzťahu, v ktorom má konkrétne JA strach pred cudzím a odlišným TY. Tento strach pramení z pohltenia, zničenia, rozplynutia JA v inom TY. Známe príslovie „Similia similibus gaudent“ (podobné sa teší z podobného) má zrejme základ práve v tomto strachu z toho celkom iného, s čím/kým nemáme nič spoločné. Preto je pochopiteľné, že tento strach sa vo vzťahu k absolútnemu TY – Bohu – vystupňuje na maximum. S ním predsa nemáme spoločné vôbec nič, on je predsa Ten totálne iný a oddelený, ako nám to neustále pripomína význam slova svätý.

Božie TY je predsa úplným opakom ľudského JA. V kombinácii s túžbou po Bohu, ktorá je človeku daná, to vyvoláva dojem patovej situácie.

Ozvena tohto postoja nezoslabla ani v dnešnej dobe, ba naopak. Neustále naberá na intenzite v hlasoch súčasných bojovníkov a samozvaných víťazov nad Bohom a jeho karikatúrami. Spomeňme si len na Jeana-Paula Sartra, ktorý vychádza z mladíckeho zážitku chlapca vo svojej izbe za zatvorenými dverami.

Zbaviť sa pocitu, že je sledovaný, a získať tak svoju dôstojnosť dokáže iba vtedy, keď Boh bude mŕtvy. Slobodní budeme podľa francúzskeho existencialistu iba vtedy, keď sa tohto „dozorcu väzenia“ nadobro zbavíme. Kvôli získaniu svojej slobody a dôstojnosti je človek dokonca nútený boha zabiť. Sartre radšej prijíma nezmyselnosť života, ako by mal zniesť deprimujúcu prítomnosť boha dozorcu.

Sartre myšlienkovo stavia na základe, ktorý vytvorili iní bojovníci s bohom. Stačí spomenúť len filozofa Ludwiga Feuerbacha, ktorý v storočí pary vysvetlil náboženstvo ako „výpoveď človeka o človeku samom“. Otvorenú však ponechal otázku, či naša projekcia vlastných túžob pri pohľade na nebo je patológia, alebo nie. Toto nerozlúštil nik iný ako Karol Marx a jeho „slávne“ prirovnanie náboženstva k ópiu ľudstva. Naša projekcia boha vnikla z nespravodlivých hospodárskych pomerov. Keď ich odstránime, potreba projekcie zmizne a človek bude z choroby náboženstva raz a navždy vyliečený.

A, samozrejme, nesmieme opomenúť ani Friedricha Nietzscheho, ktorému medzi novodobými bojovníkmi s bohom patrí popredná, ak nie prvá priečka. Jeho veta „Boh je mŕtvy, my sme ho zabili“ nabrala v prvej polovici 20. storočia obludne hrôzostrašné rozmery. Ešte predtým však Nietzsche pochoval aj objektívnu pravdu, ktorá podľa otca nihilizmu mimo človeka neexistuje. Jediné, čo existuje, je „absolútna nezmyselnosť všetkého“.

A súčasní ateisti? Zmenili arzenál i taktiku. Nový ateista Richard Dawkins, autor knihy Boží blud, sa dokonca s obľubou pasuje za kultúrneho kresťana, aby sa vyhranil voči iným náboženstvám a svetonázorom, ktoré sa v Európe šíria. Historik Tom Holland to opísal veľmi trefne: „Chce plávať v kresťanských vodách, ale prameň týchto vôd ho nezaujíma.“

Letmý pohľad do histórie i súčasnosti potvrdzuje, že boj s Bohom neprináša nič dobré. Naopak. Meno kresťan má iné korene. Siaha až Božiemu synovstvu, ktoré si každý človek oblieka v krstnom kúpeli. Práve tam zo seba zmývame postoj bojovníkov s Bohom a obliekame si Ježiša Krista, Božieho Syna. Obliekame si pohľad Boha, ktorý sa na nás pozerá ako milujúci otec a nie ako tvrdý bachar vo väzení tohto sveta.

Preto po viere v jedného Boha, ktorý by mohol zničiť moje JA, jedným dychom vyznávam, že tento Boh je mojím Otcom. Aby som už viac nemusel krívať.

Rastislav Čižik
Gréckokatolícky kňaz, študoval na Východnom inštitúte v nemeckom Eichstätte. Pôsobí ako protopresbyter v Bratislave, spolupracuje s TV Logos, Slovenským rozhlasom a vyučuje náboženstvo. Ženatý, má štyri deti.
DoKostola.sk - Verím: Bojovníci s Bohom

Na našej webovej stránke používame cookies, aby sme optimalizovali obsah na základe očakávaní používateľov. Nezbierame žiadne citlivé údaje.