Naposledy sme sa zamýšľali nad tým, že na Kristovi vidíme, čo skutočne znamená byť mužom a čo skutočne znamená byť ženou. Keď sa pozrieme na životy svätých, vidíme, že ľudia ako my to už žili.
Vezmime si napríklad Presvätú Bohorodičku. Ako žena bola povolaná byť kňazskou prorokyňou. Keď k nej prišiel archanjel Gabriel a povedal jej, že je požehnaná medzi ženami, kládla otázky. Lebo nechcela len slová či požehnanie – chcela spoločenstvo s Bohom. A keď jej Gabriel povedal, že bude nosiť Božieho Syna, odpovedala s radosťou: „Hľa, služobnica Pána, nech sa mi stane podľa tvojho slova.“ (Lk 1,38)
Bohorodička naplnila svoje povolanie kňazskej prorokyne. Poznala Pána. Doslova ho prijala, ako jeho matka; a dodnes sa oňho s nami delí. Ako kňazská prorokyňa nezdieľa len myšlienky, ale svoju lásku k Pánovi, aj keď nevie, ako Boh presne bude konať. Stelesňuje vieru, že všetko potrebné máme v Bohu, ak mu dôverujeme.
Bohorodička bola aj jednou z myronosičiek, skupiny kňazských prorokýň, ktoré šli pomazať Ježišovo telo po ukrižovaní. Šli ku hrobu, hoci nevedeli, kto im odvalí kameň. Nemali odpovede, ale mali dôveru v Boha. Ako prorokyne vedeli pravdu o Bohu a žili ju, nič ich nemohlo oddeliť od ich Pána. Ani veľký kameň, ani smrť, dokonca nevedeli, že on už „nakopal smrť do dverí.“
Ďalším príkladom je svätý Ján Predchodca. Ako muž bol povolaný byť kňazským kráľom a naplnil to s pokorou. Pripravoval cestu pre Krista, nebudoval si vlastnú slávu, ale viedol ľudí k Bohu. Prežil koniec svojho života vo väzení, až bol umučený, nesedel na tróne tyrana, ale v jeho žalári.
Tento kristocentrický pohľad na to, čo znamená byť mužom alebo ženou, otrasie svetom. Vyzýva totiž samotné jadro toho, ako dnes vnímame pohlavie.
Naša kultúra hovorí, že byť mužom znamená byť agresívny, byť pripravený zápasiť za to, čomu veríš. Ale Kristus ako kňazský kráľ bol pripravený zomrieť za tých, ktorých miloval. Rovnako svätý Ján Krstiteľ a generácie mučeníkov po ňom.
Naša kultúra hovorí, že byť ženou znamená byť sebavedomá a silná, bojovať za seba a svoju pravdu. Ale Kristus ako kňazský prorok nehlásal len seba, ale viedol nás k Otcovi. Rovnako Presvätá Bohorodička a generácie svedkýň pravdy po nej.
A je tu ešte hlbšie tajomstvo.
Pretože keď žijeme tieto povolania svätosti ako muži a ženy, ako nám ich ukazujú Ján Krstiteľ a Bohorodička, začíname zakúšať plnosť všetkých troch úloh, ktoré Kristus vo svojom živote naplnil: úlohy proroka, kňaza a kráľa.
Už sme hovorili, ako Bohorodička naplnila svoje prorocké povolanie: pravdivo viedla ľudí k Pravde. A práve preto sa stala aj kráľovnou, kňazskou kráľovnou. Jeden z najznámejších hymnov o Bohorodičke ju oslovuje ako „Víťazná veliteľka“ – silná a odvážna vodkyňu v časoch núdze.
A zatiaľ čo svätý Ján Krstiteľ naplnil svoje kráľovské povolanie ako kňazský vodca, stal sa aj kňazským prorokom, tichým a pokorným hlásateľom Pravdy, ktorý nás vedie k Ježišovi.
Keď sa pozrieme na životy svätých, vidíme, že mužskí svätci sú často opisovaní vlastnosťami, ktoré kultúra považuje za ženské: sú nežní, mierni, láskaví.
Ženské svätice sú zasa opisované vlastnosťami, ktoré sa považujú za mužské: odvážne, statočné, rozhodné.
Keď pochopíme, kým sme ako kresťanskí muži a ženy, môžeme prekonať stereotypy a konflikty, ktoré nás rozdeľujú.
Sme povolaní milovať sa navzájom. Slúžiť si navzájom. Viesť jeden druhého ku Kristovi.
Je pravda, že muži a ženy sú v mnohom odlišní. Vidíme to už na pohľad. Ale skutočná mužnosť a ženskosť nespočíva v tom, kto sa hrá s bábikami a kto s nákladiakmi.
Pretože existuje toľko podobností medzi mužmi a ženami, vrátane tej najdôležitejšej, a tou je povolanie žiť Kristovu kňazskú lásku.
Ak každý z nás pokorne prijme jedinečný spôsob, akým nás Kristus volá, aby sme boli kráľovským kňazom, teda aby sme sa obetovali za druhých, potom môžeme všetci naplniť tri úlohy, ku ktorým nás Boh povolal. A aj keď sa k nim dostaneme v trochu inom poradí, tieto úlohy sú rovnaké pre mužov aj pre ženy, ako to vidíme v životoch svätých.
Pretože napokon nestačí byť len mužom alebo ženou. Musíme sa stať malými Kristami, mystickou účasťou na jeho večnom prorockom, kňazskom a kráľovskom poslaní. Ježiš nám ukazuje, že to nie je len otázka mužskosti či ženskosti. Je to otázka ľudskosti. Otázka úlohy stať sa čoraz viac pravým človekom.