Liturgická spomienka 10. decembra nás privádza k svätým mučeníkom Ménasovi, Hermogenovi a Eugrafovi, ktorí svojou odvahou a vierou vzdorovali krutému prenasledovaniu kresťanov počas vlády cisára Galéria (305 – 311) na začiatku 4. storočia.
Ménas: Filozof, ktorý našiel Krista
Ménas, pôvodom z Atén, bol vynikajúcim filozofom a intelektuálom svojej doby. Hĺbavé štúdium gréckej filozofie ho priviedlo k porovnaniu pohanských ideálov s učením Svätého písma. Táto intelektuálna cesta spôsobila, že stal kresťanom. Cisár Galérius ho vyslal do Alexandrie, aby potlačil nepokoje medzi kresťanmi a pohanmi. Namiesto plnenia cisárovho príkazu však Ménas začal verejne hlásať Krista a obrátil mnohých pohanov na kresťanskú vieru.
Hermogenés: Úradník, ktorý uveril
Keď sa cisár dozvedel o činnosti Ménasa, vyslal do Alexandrie Hermogena, vzdelaného a urodzeného cisárskeho úradníka z Atén, aby potlačil rastúce kresťanské hnutie a postavil Ménasa pred súd. Hermogenés bol pohanom, no jeho dôstojnosť a zvedavosť ho priviedli k pozornému sledovaniu Ménasovho utrpenia. Zasiahnutý nielen jeho odvahou, ale aj zázračným uzdravením po krutom mučení sám Hermogenés prijal kresťanskú vieru.
Eugraf: Verný pisár a mučeník
Eugraf, cisársky pisár a Ménasov asistent, bol svedkom pevnej viery a odvahy oboch mužov. Keď Galérius pricestoval do Alexandrie, aby osobne viedol prenasledovanie, Eugraf sa otvorene priznal ku kresťanskej viere. Cisár ho v zúrivosti osobne prebodol mečom, čím sa Eugraf stal okamžite mučeníkom.
Ménas i Hermogenés najprv podstúpili kruté mučenie a nakoniec cisár vydal príkaz na ich popravu sťatím. Ich telá hodili do mora v železnej truhlici, avšak neskôr ich kresťania našli a preniesli do Konštantínopolu.
Cisár Justinián I. (527 – 565) v 6. storočí dal v Konštantínopole postaviť chrám zasvätený svätému Ménasovi. Na ikonách sa martýr často zobrazuje s pásom, v ktorom má vytrhnuté oči a odrezaný jazyk, symboly svojho mučeníctva. Považuje sa za patróna novinárov.
Svätý Jozef Hymnograf (asi 816 – 886) zložil hymnus na počesť týchto troch mučeníkov, ktorým upevnil ich miesto v duchovnej tradícii Cirkvi.







