Dnes zaznievajú v rímskokatolíckej svätej omši Blahoslavenstvá.
Je to súbor nádherných a silných povzbudení pre zarmútených, prenasledovaných, verných – pre tých, ktorí túžia po spravodlivosti a trápia sa, pretože svet pravdou a spravodlivosťou pohŕda.
Kazatelia s obľubou rozoberajú Blahoslavenstvá, no nemožno poprieť, že sú stále akoby zahalené oparom niečoho nedopovedaného. Sú metaforické, „dýchajú“, a práve preto sa stávajú nadčasovými – prehovárajú ku kresťanom už dvetisíc rokov.
Blahoslavenstvá sú aj súčasťou východnej liturgie. Sú pripomienkou toho, ako kráčať po správnych chodníkoch. Napĺňanie cesty Blahoslavenstiev je kráčanie ku svätosti.
Keď sa hovorí o svätosti, často bývame zaskočení: Kto môže byť svätý?
Pozrite na oltárne obrazy. Pozrite na slávnych mučeníkov, na veľkých kráľov panovníkov. Pozrite na svätcov, ktorí žili v absolútnej chudobe, ktorí sa zriekli všetkého pozemského, aby už tu na zemi žili anjelským životom.
A predsa – istý básnik opísal svätých týmto obrazom:
Pozrite sa na slnko a vnímajte tú silu, ten majestát. A predstavte si rebrík opretý o stenu. Na prvom stupni rebríka stoja zástupy svätých – takto sa priblížili k Bohu svojím úsilím. A na zemi, pri rebríku, stojíme my ostatní. Ako vidíte, ten rozdiel nie je až taký veľký.
Kde je však podstata?
Podstata tkvie v tom, že nie my stúpame do výšin Stvoriteľa, ale Stvoriteľ sa vo svojej láske skláňa k nám a dvíha nás.
Je to ten istý princíp ako vtedy, keď malé dieťa, ktoré len začína chodiť, dvíha ruky k otcovi alebo mame. Nie je v silách dieťaťa vyštverať sa hore. Preto sa otec či mama skloní, vezme dieťa do náruče a zdvihne ho k sebe – k svojej tvári.
Tak sa aj Boh skláňa k nám.
Veď si spomeňte, ako sa dal za nás pribiť na kríž. Môže sa niekto z lásky skloniť k človeku ešte viac?
Raz som sa istého teológa spýtal, za čo sa v živote modliť, aby boli moje modlitby vypočuté. Neváhal a rovno mi povedal: „Modli sa za svoju svätosť. Ak budeš svätý, pochopíš všetko, čo sa deje v tvojom živote. Modli sa za vlastnú svätosť – takú modlitbu Boh vždy vypočuje, lebo chce, aby si bol svätý.“
Cesta Blahoslavenstiev je cestou svätosti.
Je to cesta nádeje.
Je to cesta do Stvoriteľovej láskavej náruče.








