Celá Katolícka cirkev oslavuje Pannu Máriu. Zdá sa, akoby Starý zákon vystrieľal všetky tromfy poézie aj pre budúce generácie. Nádherná je Pieseň piesní, úžasné sú Žalmy kráľa Dávida.
Nový zákon je prostejší. Vzniká v inej dobe, v kratšom časovom úseku, zameriava sa na iné veci. Nedýcha poéziou, vzletnosťou a krásou tak ako mnohé knihy Starej zmluvy.
Jedinou skutočnou poéziou je Magnifikat, óda na Pannu Máriu, na jej poslanie a vyvolenie.
Tento deficit poézie sa potom snažia dohnať básnici, sladkopevci a skladatelia počas nasledujúcich storočí. Tak vzniká nový výrazný prúd nielen duchovných piesní, ale duchovných piesní s mariánskou tematikou, čo je v zásade mariánska poézia. Hlavne v stredoveku rozochvieva srdcia veriacich.
Bratia Poliaci majú pieseň Bogurodzica (Bohorodička), s ktorou na perách vyhrávali zásadné národné zápasy, napríklad bitku proti Rádu nemeckých rytierov pri Grunwalde. Okrem toho to bola korunovačná hymna Vladislava III. Jagelonského.
Je to zároveň najstarší poetický text zachovaný v poľskom jazyku. Autorstvo piesne sa pripisuje svätému Vojtechovi, no podľa odborníkov Bogurodzica vznikla až neskôr, niekedy v 13. storočí. Text tejto piesne-básne je takýto:
Bohorodička Panna,
Bohom oslávená Mária!
Tvojím Synom Hospodinom
Matka vyvolená, Mária!
Nakloň nám, zošli nám (tvojho Syna),
Kyrie eleison!
Pre úspech tvojho diela, Krstiteľu, Synu Boží,
vyslyš hlasy, naplň mysle človečie.
Vypočuj modlitby, s ktorými prichádzame,
a ráč nám dať to, o čo prosíme.
Na svete zbožný život
a po živote večné prebývanie v raji.
Kyrie eleison!
To, po čom túžili ľudia pred stáročiami, po tom túžime aj my: žiť dobrý život, byť blízko pri Ježišovi. Túžime, aby naše modlitby boli vypočuté, aby sme vybojovali svoje boje. To všetko pod ochranou Panny Márie.