Sviatok Počatia Presvätej Bohorodičky svätou Annou je pripomienkou nevyčerpateľnej hĺbky Božej lásky a milosti. Výraz „milosti plná“, ktorým anjel pozdravil Pannu Máriu, je nielen poetickým opisom, ale vyjadrením jej jedinečného miesta v pláne spásy. Už od počiatku dejín spásy Boh pripravil túto výnimočnú ženu, aby sa stala Matkou Ježiša Krista, a tým aj Matkou celej Cirkvi.
Cirkev už od 2. storočia oslavuje Pannu Máriu ako „Božiu rodičku a ochrankyňu nášho života“. Svätý Roman Sladkopevec vo svojich hymnoch oslavuje jej „áno“, ktorým otvorila brány neba a umožnila vtelenie Božieho Syna. V 7. storočí svätý Sofronios Jeruzalemský zdôrazňuje, že Mária prevyšuje všetky dary, ktoré Boh kedy dal človeku, pretože v nej začal prebývať Svätý Duch.
Svätý Béda Ctihodný nazýva Máriu „požehnanou medzi ženami“, pretože si zaslúžila byť Matkou Božieho Syna, a to vďaka svojej panenskosti a poslušnosti. Táto jedinečná Božia milosť, prejavená v Máriinom nepoškvrnenom počatí, ju uchránila od dedičného hriechu.
Máriino nepoškvrnené počatie je prameňom svetla a nádeje pre celé ľudstvo. Tento dar bol predzvesťou Kristovho víťazstva nad hriechom a smrťou. Boh vo svojej nekonečnej láske povolal Máriu už od okamihu jej počatia k tomu, aby sa stala matkou Spasiteľa. Táto výnimočná milosť bola možná vďaka zásluhám Ježiša Krista, ktorý svojou smrťou a zmŕtvychvstaním priniesol svetu spásu.
Ako zdôrazňuje svätý Pavol v Liste Galaťanom, Boží Syn sa „narodil zo ženy“ (4,4), aby naplnil Boží plán zmierenia a obnovil zmluvu medzi Bohom a ľudstvom. Mária je preto nielen príkladom dokonalého spojenia s Bohom, ale aj predobrazom nového stvorenia, v ktorom bude človek oslobodený od každého zla.
Pripomienka Máriinho počatia má hlboké korene v tradícii Cirkvi. Už v 7. storočí sa na Východe slávil sviatok Počatia svätej Anny 9. decembra. V západnej Cirkvi sa tento sviatok rozšíril až v 12. storočí, pričom v roku 1479 ho oficiálne schválil pápež Sixtus IV. a spojil s ním plnomocné odpustky.
Pápež Pius IX. 8. decembra 1854 slávnostne vyhlásil dogmu o Nepoškvrnenom počatí Panny Márie, čím potvrdil túto pravdu viery. Vo svojej definícii zdôraznil, že Mária bola „čistá od všetkej poškvrny prvotnej viny“ od okamihu svojho počatia.
Štyri roky po vyhlásení tejto dogmy sa Panna Mária zjavila svätej Bernadete Soubirousovej v Lurdoch. Pri jednom zo zjavení sa predstavila slovami: „Som Nepoškvrnené počatie.“ Tieto zjavenia priniesli nový impulz úcty k Nepoškvrnenému počatiu a potvrdili pravdivosť dogmy.
Máriino nepoškvrnené počatie nie je len teologickou pravdou, ale aj posolstvom nádeje. V nej vidíme, že Božia milosť je väčšia ako akékoľvek zlo. Svojou čistotou a láskou nás pozýva k dôvere v Boha, ktorý nás chce oslobodiť od hriechu a naplniť svojou láskou.
Ako povedal Svätý Otec Pius IX., pod ochranou Panny Márie sa nemáme čoho obávať. Svojím materinským srdcom nás vedie k svojmu Synovi a oroduje za nás, aby sme mohli zakúsiť plnosť Božieho milosrdenstva.