Na prvý pohľad to pripomína zákaz predaja alkoholu či tabakových výrobkov, no v tomto prípade ide o podstatnú súčasť duchového života v Katolíckej cirkvi – svätú spoveď.
U našich severných susedov podpísalo 13 000 občanov petíciu, ktorá vyzýva poľský parlament, aby zakázal spoveď osobám mladším ako 18 rokov. Petíciu poľskému Sejmu predložil ešte vlani v októbri herec a aktivista Rafał Betlejewski. Spoveď je podľa Betlejewského „zážitkom poníženia a strachu, traumatizujúcou, nepríjemnou udalosťou, ktorú deti nechcú a nedokážu sa jej ani brániť“. Sviatosť zmierenia označil za „relikviu stredoveku“, v ktorom „prevládali feudálne spoločenské vzťahy“.
Varšavský arcibiskup Adrian Galbas k petícii vyjadril jednoznačne: „Pre mňa je to absurdné a bizarné.“ Podobný tón zvolil aj arcibiskup Stanisław Gądecki, ktorý tento „nezmysel“ prirovnal k časom stalinizmu. Ani vtedy nemohli byť deti pokrstené alebo navštevovať kostoly, kým nemali 18 rokov. „Až potom mohli – samozrejme tí, ktorí odolali protiklerikálnemu tlaku – pristúpiť k spovedi,“ vysvetlil poznaňský arcibiskup Gądecki. „Toto sú staré stalinistické ťahy založené na pochybnej psychológii.“
Práve na poznatky z oblasti psychológie sa odvoláva redaktorka portálu katholisch.de Gabriele Höflingová, ktorá zhrnula argumenty na podporu tejto petície. Z oblasti vývinovej psychológie vraj pochádza argument, že deti vo veku 8 alebo 9 rokov ešte nedokážu správne pochopiť pojmy ako vina a hriech. Štúdie mali tiež dokázať, že práve interné fórum spovede vytvára podmienky pre zneužívanie detí.
Höflingová okrem toho spomenula aj argument „šoku“. Príprava na prvé sväté prijímanie je neraz pre mnohé rodiny prvým hlbším kontaktom s Cirkvou. A šok im vraj spôsobí „vysoko teologická sviatosť zmierenia“ a negatívna prvá skúsenosť so svätou spoveďou má tendenciu poškodiť jej reputáciu a uzdravujúce účinky.
K téme sa v rozhovore pre katolícky týždenník Die Tagespost vyjadril aj biskup bavorského Eichstättu Gregor Maria Hanke OSB. Člen konzervatívnejšej skupiny nemeckých biskupov svätú spoveď pred prvým svätým prijímaním obhajoval ako vzácnosť. Je prvým biskupom v Nemecku, ktorý sa k tejto téme vyjadril na verejnom fóre.
Biskup Hanke zdôraznil, že „aj pre deti je táto sviatosť dôležitým nástrojom na dozrievanie osobnosti v Kristovi, ktorá ponúka príležitosť na zmierenie sa s Bohom, s druhými a so sebou samým“, a v čase, ktorý je často poznačený hektickým tempom, vnútorným konfliktom a pocitmi viny, predstavuje „chránený priestor“, v ktorom je možná reflexia, uzdravenie a nové začiatky.
Biskup súčasne pripomenul, že nato, aby bola táto sviatosť prežívaná vo svojej premieňajúcej sile, je dôležité, aby sa vykonávala „spôsobom primeraným veku a ľuďom“.
Proti argumentu, že 8- až 9-ročné deti nerozumejú pojmom ako vina a hriech, stojí argument inej štúdie z Torontskej univerzity, z ktorej vyplýva, že pocity viny sú prirodzenou súčasťou vývojových procesov u detí a že potvrdenie a sprevádzanie vedomia viny je enormne dôležité pre vývoj zdravej morálky a pozitívneho sociálneho správania.
Okrem toho je snaha o obmedzenie svätej spovede v rozpore s kánonickým právom Rímskokatolíckej cirkvi, ktoré stanovuje, že deti môžu prijať prvé sväté prijímanie len po predchádzajúcej sviatostnej spovedi (kánon 914 CIC).
Aktuálny Jubilejný rok 2025 hodnotí Höflingová ako vhodnú príležitosť, aby pápež František zmenil aj tieto normy týkajúce sa spovede detí.
Ktovie, možnože aj výchova a vzdelanie sa budú čochvíľa začínať až dovŕšením veku dospelosti. Otázne však je, či ešte bude koho vzdelávať a vychovávať.
Spracovala Tatiana Čižiková.