Kardinál Jean-Claude Hollerich, ktorý je generálnym relátorom prebiehajúcej Synody o synodalite, sa vyjadril k otázke postoja cirkvi ku kňazstvu žien. Podľa kardinála aktuálne oficiálne stanovisko „nie je neomylným doktrinálnym rozhodnutím“ a možno ho zmeniť.
„Ako to vidím ja, väčšina biskupov je za väčšiu úlohu žien v cirkvi,“ povedal kardinál v minulotýždňovom rozhovore pre švajčiarsky portál kath.ch. „Som za to, aby ženy v cirkvi cítili úplnú rovnosť. A na tom budeme pracovať aj my. Neviem, či to nevyhnutne zahŕňa kňazskú vysviacku. Nemôžete všetko viazať len na kňazstvo. To by bola klerikalizácia.“
Dá sa to zmeniť
Na explicitnú otázku, či si myslí, že pápež František zavedie sviatostné kňazstvo aj pre ženy, kardinál Hollerich najprv povedal, že je to veľmi ťažké predpovedať, keďže súčasný pápež je bohatý na prekvapenia. Vzápätí však pokračoval realisticky: „Ale v skutočnosti by som povedal, že nie. Krátko pred synodou niekoľkí kardináli adresovali pápežovi ‚dúbiá‘. Pýtali sa, či odmietnutie kňazstva ženy Jánom Pavlom II. cirkev zaväzuje. František odpovedal veľmi múdro: zaväzuje, ale nie navždy. A tiež povedal, že teológia musí o tom ďalej diskutovať.“
Zobraziť viac: Kardinál Hollerich vyzval k trpezlivosti v otázke kňazstva žien. Téma naberá na intenziteNa otázku redaktorky, čo konkrétne to znamená, kardinál Hollerich upresnil, že pri téme kňazstva ženy „nejde o neomylné doktrinálne rozhodnutie. Dá sa to zmeniť. Chce to argumenty a čas. Treba viac diskutovať“, povedal kardinál Hollerich. „V opačnom prípade existuje riziko, že to bude vnímané ako niečo, čo chcú presadiť liberálni katolíci. Ak chcete skutočné riešenia, potrebujete takt a trpezlivosť.“
Šesťdesiatpäťročný kardinál pripomenul svoju osvedčenú taktiku na „konzervatívcov“: „Ak útočíte príliš prudko, nedosiahnete veľa. Musíte byť opatrní, robiť jeden krok za druhým a potom možno budete môcť zájsť veľmi ďaleko.“ Ako ďaleko by chcel zájsť, už kardinál nespresnil.
Príliš ďaleko
Jedno je však isté. Kardinálovo „ďaleko“ by v tomto prípade znamenalo ďaleko od stanoviska pápeža Jána Pavla II., ktorý v Apoštolskej exhortácii Ordinatio sacerdotalis v roku 1994 napísal: „Aby sa odstránila akákoľvek pochybnosť v takej veľmi dôležitej veci týkajúcej sa samej božskej konštitúcie cirkvi, mocou svojho úradu “posilňovať bratov” (porov. Lk 22,32) vyhlasujem, že Cirkev nijako nemá moc udeľovať kňazskú vysviacku ženám a že toto rozhodnutie majú s definitívnou platnosťou prijať všetci veriaci cirkvi.“
Za zmienku stojí, že rozhovor s kardinálom viedla redaktorka portálu kat.ch Jacqueline Straubová, katolícka teologička, žurnalistka a autorka titulov Vykopnite cirkev z kómy (Kickt die Kirche aus der Koma) a Konečne kňažkou (Endlich Priesterin sein). Je mediálne známou bojovníčkou proti „štrukturálnej diskriminácii v cirkvi“ a presadzuje právo žien na kňazské svätenie. Toto právo chce tridsaťtriročná žurnalistka využiť aj pre seba a netají sa tým, že chce byť prvou legálne vysvätenou katolíckou kňažkou.
Malé kroky k diakonátu žien
Malé, ale jasné kroky na ceste ku kňazstvu žien niektorí identifikovali v zverejnených správach biskupských konferencií Švajčiarska, Rakúska, Luxemburska a Austrálie. Ide o spätné väzby, ktoré si vyžiadal Vatikán, vzhľadom na súhrnnú správu z októbrového stretnutia v Ríme a termín ich odovzdania stanovil na polovicu mája. Štyri zverejnené správy obsahujú viacero bodov, pričom sa okrem iného zhodujú v postoji k diakonátu žien.
V správe rakúskej biskupskej konferencie sa uvádza, že zatiaľ čo sa o ženskom kňazstve diskutovalo sporadicky, diakonát žien má v rakúskych diecézach silnú podporu. Správa je podporená aj biblickou argumentáciou: „Tak ako prvé kresťanské spoločenstvo v Skutkoch svätých apoštolov v šiestej kapitole uznalo, že pre poslanie cirkvi je potrebná (nová) služba, dnes uznávame, že túto službu, sviatostne udelenú vkladaním rúk, treba otvoriť ženám, aby cirkev mohla primerane plniť svoje poslanie aj v 21. storočí,“ tvrdí správa Konferencie biskupov Rakúska, odvolávajúc sa pritom na „súlad s Druhým vatikánskym koncilom“.
Podľa správy rakúskych biskupov „je načase uznať diakonát v zmysle teológie služby a sviatostí a otvoriť jeho trvalú formu v rámci jedného svätenia ženám aj mužom“. Zaujímavé je zdôvodnenie tohto kroku, ktorý vraj Cirkvi môže pomôcť odstrániť znevýhodňujúce a diskriminačné štruktúry vo vzťahu k ženám. Správa Austrálskej biskupskej konferencie hovorí o „znamení nádeje“, ktorým by sa stal všeobecný diakonát žien.
Pre Švajčiarov je diakonát málo
Argument rovnocennej dôstojnosti pre mužov i ženy vyplývajúci z krstu obsahuje aj správa Švajčiarskej biskupskej konferencie, ktorá robí ešte jeden krôčik vpred a hovorí, že „iba“ diakonát pre ženy by znova znamenal formu zostupu žien vo vzťahu k mužom – kňazom. „Ak má Cirkev získať základnú dôveryhodnosť vo svojom poslaní vo Švajčiarsku, úplná rovnocennosť dôstojnosti krstu v prospech evanjelizačnej činnosti cirkvi sa musí odrážať aj v jej posvätenej službe,“ uvádza správa.
A napokon neprekvapuje ani rovnaký naratív Luxemburskej arcidiecézy, ktorý naznačuje už len samotný pohľad na jej vedenie – kardinála Jean-Clauda Hollericha.
Napriek spoločným prvkom v otázke diakonátu žien obsahujú správy aj niektoré odchýlky. Kým rakúska a švajčiarska správa navrhujú sviatostnú formu diakonátu, z austrálskej a luxemburskej takýto jednoznačný návrh nevyplýva. Bez jednoznačného návrhu v tejto otázke je aj správa, ktorú do Vatikánu zaslala Konferencia biskupov Slovenska. Vzhľadom na postavenie žien v cirkvi správa konštatuje: „Treba hľadať cesty, ako im umožniť zastávať významnejšie role nielen v laických funkciách, ale aj v oblastiach, kde boli tradične obmedzené (napríklad na niektorých riadiacich postoch v cirkvi alebo v diakonskej službe).“
Otáznik visí nad dopadom vyžiadaných spätných väzieb na konečné rozhodnutie Vatikánu, ktoré sa vzhľadom na dlhodobejšie zapojenie študijných skupín k tejto aj iným otázkam v októbri ešte neočakáva. Okrem toho nemožno ani zďaleka považovať správy štyroch biskupských konferencií za reprezentatívny názor celej cirkvi k danej otázke, vzhľadom na ich celkový počet prekračujúci stovku. Zverejnené správy však vysielajú dôležitý signál: pohyb smerom k diakonátu i kňazstvu žien v katolíckej cirkvi naberá na intenzite.