Nový betlehem s figurínami bez tvárí, ktorý Brusel umiestnil na historickom námestí Grand-Place, a následné poškodenie figuríny znázorňujúcej dieťa Ježiša rozpútali naprieč mediálnym priestorom vášnivú debatu. Kritici hovoria o potieraní kresťanských tradícií, zástancovia o otváraní sa modernému umeniu a rôznym kultúram.
Pôvodné drevené postavy nahradili figúry ušité z recyklovaných textílií. Ich tváre sú tvorené len mozaikou béžových či hnedých kúskov látky bez očí, nosa či úst. Autorkou projektu je umelkyňa Victoria-Maria Geyer, ktorá celý betlehem vytvorila zámerne bez čitateľných čŕt.
Inštalácia s názvom Fabrics of the Nativity zvíťazila v súťaži po tom, čo mesto oznámilo, že starý drevený betlehem je už vážne poškodený. Na výbere novej podoby sa podľa informácií z radnice aj cirkevného prostredia podieľal aj dekan Katedrály svätého Michala a svätej Guduly otec Benoît Lobet, ktorý projekt schválil.
Kritika
Na sociálnych sieťach sa betlehem okamžite stretol s odmietavými reakciami. Belgický futbalista Thomas Meunier zverejnil na platforme X ironický komentár: „Dosiahli sme dno… a kopeme ďalej.“
Americký publicista Rod Dreher, ktorý aktuálne žije v Maďarsku, porovnal Brusel s Budapešťou — zverejnil fotografiu tradičného dreveného betlehemu pred maďarským parlamentom s poznámkou: „Kresťanská krajina, ktorá sa nehanbí za dar viery.“
Belgický kresťanskodemokratický politik Georges Dallemagne označil absenciu tvárí za „šokujúcu“ a pripomenul, že posolstvo betlehema má byť univerzálne, „nie výstava ‚zombie‘“. Predseda liberálov Georges-Louis Bouchez zas hovorí o „urážke tradícií“ a žiada jeho výmenu.
Profesor Wouter Duyck z Univerzity v Gente v tom vidí politickú korektnosť a obavy, aby Brusel neurazil početnú moslimskú komunitu: „V islame sa tváre prorokov nezobrazujú.“
Obrana projektu zo strany mesta aj cirkvi
Primátor Bruselu Philippe Close projekt obhajuje. Na tlačovej konferencii vyhlásil: „V tomto období musíme zachovať mieru.“ Podľa neho je dôvodom zmena smerovania, no zároveň snaha zachovať samotnú tradíciu betlehema, keďže niektoré mestá ju úplne zrušili.
„Starý betlehem slúžil 25 rokov a bol už vo veľmi zlom stave,“ vysvetlil. „Sme spokojní s dielom Victorie-Marie a nechceme, aby bola umelkyňa osobne napádaná.“
Dekan Benoît Lobet takisto betlehem podporil. Pokrčené látky podľa neho symbolizujú neistotu ľudí, ktorí tvorili pôvodnú Svätú rodinu: „Boli to ľudia odmietaní a bez istoty.“
Postavička Ježiša bez hlavy a ďalšie napätie
Kontroverzia sa ešte vystupňovala, keď niekto z figuríny znázorňujúcej dieťa Ježiša odtrhol hlavu. Mesto ju nahradilo a prisľúbilo posilnenie dohľadu nad inštaláciou.
Betlehem má na Grand-Place zostať najmenej päť rokov. Je zaujímavé, že petíciu za návrat tradičnej drevenej podoby začali liberáli s odôvodnením, že súčasná „skôr pripomína poctu zombíkom z bruselských staníc než jasličky“.
Diskusia sa medzitým rozšírila aj za hranice Belgicka. Medzinárodné médiá vnímajú celú kauzu ako symbol napätia v Európe medzi kresťanským dedičstvom a dynamicky sa meniacou identitou kontinentu.
Tak či onak, netradičný betlehem v srdci Belgicka volá po reálnom Betleheme v srdci človeka. Podobne ako volá otázka cirkevného spisovateľ Origena už takmer osemnásť storočí: „Čo osoží, že sa Kristus narodil v Betleheme, ak sa vierou nenarodí v tvojom srdci?“
Podľa CNA spracoval Rastislav Čižik.







