Krátko po narodení Ježiša sa Jozefovi zjaví anjel, ktorý mu dá veľmi konkrétne inštrukcie: má vziať Dieťa a jeho matku a utiecť do Egypta.
Keď čítame Starý zákon, rýchlo si všimneme, že Egypt nebol pre Boží ľud tým najprívetivejším miestom. Možno sa teda zdá nezvyčajné, že anjel priamo nariadil Jozefovi, aby vzal Božieho Syna do tejto krajiny. Veď existovali aj iné, bezpečnejšie miesta, kam by sa dalo utiecť pred Herodesovou závisťou. Prečo teda práve Egypt?
Evanjelia naznačujú, že ide o naplnenie starozákonného proroctva: „Z Egypta som povolal svojho syna.“ (Mt 2,15; porov. Oz 11,1)
A hoci by sa dalo argumentovať, že Boží Syn mohol byť povolaný z inej, pokojnejšej krajiny, máme tu aj ďalší rozmer, ktorý si treba uvedomiť. Tento krok nepredstavuje len útek, ale aj Boží plán, ako privedie Egypt do svetla a pravdy Krista. Ako píše svätý Augustín: „Mojžiš uzavrel svetlo dňa pred zradcami Egypťanmi. Kristus, keď tam prišiel, priniesol svetlo tým, ktorí sedeli v tme. Ušiel z Izraela, aby ich osvetlil, nie aby unikol svojim nepriateľom.“
V skutočnosti tu Boh vykonáva niečo hlboké: prináša pravdu a svetlo do krajiny, ktorá bola historicky spojená s tmou. Jeho prítomnosť v Egypte je predobrazom toho, ako prichádza osvetliť aj tmu v našich životoch a priniesť odpustenie a obnovu všetkým ľuďom.
Anjel povedal Jozefovi, aby išiel do Egypta. Iný anjel neskôr povedal mudrcom, aby sa vrátili domov inou cestou. Svätý Ján Zlatoústy zdôrazňuje, že tieto dve vianočné cesty majú hlboký duchovný význam: „Tieto cesty ukazujú začiatky spravodlivých nádejí, ktoré boli vyhlásené pred svetom. Babylon a Egypt, ktoré boli v minulosti najviac poznačené bezbožnosťou, sú od začiatku predzvesťou Božieho zámeru ich nápravy.“
Niektorí raní cirkevní otcovia dokonca tvrdia, že Egypt je symbolom celého sveta – miesta plného hriechu, zla a modlárstva. Keď teda Ježiš prichádza do Egypta, symbolicky prichádza aj do tmy tohto sveta. Jeho príchod do Egypta je teda aj obrazom toho, ako prichádza do tmy našich vlastných životov.
V Evanjeliu podľa Matúša je len niekoľko krátkych veršov, ktoré pokrývajú obdobie medzi Ježišovým odchodom do Egypta a návratom do Izraela. Ježiš bol už malý chlapec, údajne s Jozefom a Máriou strávil v Egypte asi tri roky. Po týchto udalostiach bol Egypt dramaticky premenený kresťanskou vierou. Krajina, ktorá kedysi bojovala s Bohom, sa teraz stala duchovným centrom, ktoré ovplyvnilo celý kresťanský svet.
Cirkev v Egypte nezakladal teda evanjelista Marek, ktorý tu spísal veľkú časť svojho evanjelia, ale dieťa Ježiš, keď tu ešte pred týmto evanjeliom robilo svoje prvé kroky, vyslovovalo svoje prvé slová.
Svätý Atanáz, pôvodom z egyptskej Alexandrie, zostavil zoznam kníh, ktoré dnes nosia na svojom obale názov Nový zákon, a svätý Anton Veľký, zakladateľ kresťanského mníšstva, nebol nikým iným ako Egypťanom.
Existuje nespočetné množstvo príbehov o zázrakoch a svätých z kresťanskej histórie Egypta. Koptskí kresťania, pôvodní obyvatelia Egypta, si stále sprítomňujú príchod Krista a udalosti, ktoré sa tu odohrali, keď Ježiš navštívil ich krajinu. Ak navštívite Egypt dnes, môžete takisto prísť na miesta, ktorými Svätá rodina prešla, a môžete navštíviť miesta, kde sa Jozef s Máriou a dieťaťom Ježišom zastavili: kláštory, kostoly a sväté miesta sú zachované až dodnes.
To, pred čím utiekol Mojžiš, Ježiš prišiel dokončiť: „Hľa, Pán sa nesie na ľahkom oblaku a ide do Egypta! I trasú sa pred ním bôžikovia Egypta a Egyptu sa v hrudi roztápa srdce.“ (Iz 19,1) Hoci to nebol ľahký oblak, ale obyčajný somár.
Kresťanstvo neskôr dramaticky zmenilo Egypt. Vo 4. storočí historik Euzébius použil túto zmenu ako príklad Božieho zázraku. Písal, že v jeho dobe boli po celom Egypte „postavené oltáre Bohu, ktorého predtým uznávali len Hebreji“. A pýtal sa: „Ako môžeme poprieť, že proroctvá minulých vekov sa naplnili?“
Egyptskí kresťania nevnímajú tento príbeh ako „útek do Egypta“, ako je to často na Západe. Na Východe, najmä medzi egyptskými kresťanmi, sa tento príbeh chápe inak – ako Bohom vybraná cesta: nie útek, ale láska určovala smer Ježiša Krista. Každý rok 1. júna kresťania v Egypte oslavujú jedinečný sviatok: Vstup Pána Ježiša Krista do Egypta. Tento deň sa prežíva ako triumf, lebo pripomína, že Kristus prichádza do našich životov, do našich temných chvíľ.
Svätý Ján Zlatoústy vo svojej dobe povzbudzoval ľudí, aby nasledovali príklad egyptských kresťanov: „Aj keď Egypt bol známy svojimi neprávosťami, ľudia sa dokázali zmeniť. Zapáliť sa Kristom a vydať sa na cestu, cestu do neba.“