V modernom svete, kde technológie dominujú každodennému životu, sa smartfóny stali neoddeliteľnou súčasťou našich životov. Pre mnohých rodičov je dnes bežné, že svoje deti obdarúvajú smartfónmi už v mladom veku, často bez dostatočného pochopenia dlhodobých dôsledkov tohto rozhodnutia. Jonathan Haidt, renomovaný profesor a autor knihy The Anxious Generation (Úzkostlivá generácia), sa venuje dôkladnej analýze vplyvu smartfónov na deti a mládež. Na základe jeho zistení môžeme odvodiť päť dôležitých lekcií, ktoré by mali byť varovaním pre rodičov po celom svete.
1. Hra je kľúčová pre detský vývoj a smartfóny ju narúšajú
Od nepamäti deti po celom svete trávili svoj voľný čas hrou na uliciach, v prírode či v spoločnosti svojich rovesníkov. Hra je prirodzenou súčasťou ich vývoja a pomáha im rozvíjať zručnosti, ktoré sú nevyhnutné pre ich budúce dospelé životy. Prostredníctvom hry sa deti učia riešiť problémy, rozvíjajú svoje komunikačné schopnosti a získavajú skúsenosti s rozhodovaním.
Podľa Haidta však smartfóny tento prirodzený proces narúšajú. Deti dnes trávia viac času so svojimi zariadeniami než vonku s priateľmi. Tento jav, ktorý Haidt nazýva „blokátory zážitkov“, vedie k tomu, že deti nedostávajú príležitosť na autentické sociálne interakcie a skúsenosti z reálneho sveta. Namiesto toho, aby sa rozvíjali prostredníctvom hry, sú čoraz viac pohltené virtuálnym svetom, kde sa ich identita, individualita a vzťahy formujú inak než v reálnom svete. Kultúra na sociálnych sieťach s najväčšou pravdepodobnosťou ovplyvní spoločenský vývoj generácie Z (ľudia narodení v rokoch 1995 – 2010).
2. Časté používanie smartfónov má devastačný vplyv na duševné zdravie mladých ľudí
Smartfóny sa často propagujú ako prostriedky na zlepšenie spojenia medzi ľuďmi. Haidt však upozorňuje na to, že v skutočnosti majú opačný efekt. Deti a mladí ľudia sa stretávajú pomenej a voľný čas strávia radšej na sociálnych sieťach. Počet sociálnych interakcií síce narastá, avšak kvalita týchto interakcií je často nízka. Napríklad dievčatá trávia viac času v online priestore a už nemajú čas na dlhé rozhovory s jednou alebo dvoma dôvernými priateľkami. Namiesto hlbokých a zmysluplných vzťahov, ktoré by mohli získať prostredníctvom osobných stretnutí, sa často ocitajú v mori plytkých a povrchných priateľstiev.
Tento posun v sociálnej dynamike má vážne následky pre duševné zdravie. Keď kvantita prevažuje nad kvalitou, osamelosť sa masívne zvyšuje. Štatistiky ukazujú, že miera depresie a samovražedných myšlienok v generácii Z, ktorá vyrastala so smartfónmi, výrazne vzrástla. Haidt varuje, že čím viac času deti trávia na sociálnych sieťach, tým osamelejšími a depresívnejšími sa stávajú.
3. Rodičia sa príliš zameriavajú na nebezpečenstvá v offline svete
Moderní rodičia sú často upozorňovaní na všetky možné nebezpečenstvá, ktoré na ich deti číhajú vonku. Strach z únosov alebo zranení sa pri hre na ihrisku vedie k prehnane ochranárskemu prístupu, ktorý deťom bráni zažiť prirodzený detský život. Haidt zdôrazňuje, že rodičia by mali byť oveľa viac znepokojení tým, čo ich deti zažívajú online.
Online svet predstavuje pre deti oveľa väčšie riziko než skutočný svet. Nikdy predtým neboli dievčatá vystavené takému tlaku z hľadiska porovnávania sa so svojimi rovesníčkami, sexuálnym predátorom, online násilníkom alebo kyberšikane. Chlapci sa zase stávajú zraniteľnejšími voči sociálnej izolácii a závislosti na pornografii a hrách. Existuje dokonca fenomén chlapcov, ktorí už nikdy neopúšťajú vlastné izby a sú pohltení online svetom.
4. Tlaky rovesníkov sú hlavnou príčinou, prečo majú deti smartfóny už v mladom veku
Je bežné, že deti prichádzajú domov a žiadajú od svojich rodičov smartfón s odôvodnením, že „všetci ostatní ho majú“ alebo že „sú outsidermi v triede, lebo nie sú v sociálnych interakciách so spolužiakmi“. Tento tlak rovesníkov je silnou motiváciou pre rodičov, aby svojim deťom kúpili smartfón často skôr, než by to bolo vhodné. Haidt tvrdí, že tento sociálny tlak vytvára začarovaný kruh, v ktorom sa výskyt smartfónov medzi deťmi zvyšuje len preto, že čoraz viac rodičov týmto tlakom podľahne.
5. Existuje spôsob, ako zabrániť škodám, ktoré smartfóny spôsobujú
Napriek tomu, že vplyv smartfónov je obrovský a často škodlivý, Haidt sa domnieva, že existujú spôsoby, ako tento trend zvrátiť. Riešenie spočíva v kolektívnom úsilí rodičov, ktorí by mali spolupracovať a dohodnúť sa na tom, kedy je vhodné deťom poskytnúť smartfón. Ak sa viacerí rodičia v triede rozhodnú nepodľahnúť tlaku, bude pre ostatných ľahšie povedať deťom „nie“.
Dôležitým krokom je aj snaha umožniť deťom vyrastať ako deti. Haidt zdôrazňuje, že by sme mali podporovať hru a dovoliť deťom skúmať skutočný svet bez neustáleho dohľadu rodičov. Spolupráca medzi rodinami je kľúčová pre vytváranie prostredia, v ktorom môžu deti zažiť skutočné detstvo bez nadmerného vplyvu technológií.
Záver: Čo sme stratili pre našu závislosť na smartfónoch? Zrkadlia deti naše správanie?
V závere by sme sa mali zamyslieť nad tým, čo sme ako spoločnosť stratili pre našu závislosť na smartfónoch. Vymenili sme voľný čas, ktorý by sme normálne trávili oddychom alebo obohacovaním svojho života, za neustálu spotrebu digitálnych informácií. Táto zmena má za následok stratu hlbších zážitkov zo sveta, z nás samých a našich vzťahov.
Smartfóny nahradili nielen naše pracovné prostredie, ale aj naše duchovné životy. Miesto toho, aby sme trávili čas modlitbou alebo premýšľaním nad životom, trávime ho zbytočným hľadaním uznania na sociálnych sieťach. Táto neustála potreba pozornosti nevedie ku skutočným vzťahom, ale k narastajúcej kolektívnej depresii.
Preto je nevyhnutné, aby sme sa ako spoločnosť zamysleli nad tým, kam nás technologický pokrok vedie a aké kroky môžeme podniknúť na ochranu budúcich generácií pred negatívnymi dôsledkami našej závislosti na smartfónoch. Ako Haidt pripomína, stále máme možnosť zmeniť tento kurz, ak sa rozhodneme konať spoločne a v záujme našich detí.