Museli ste s ním súhlasiť, aby ste nedostali nálepku heretik: Svätý Gregor Nysský 

Redakcia

Redakcia

Svätý Gregor Nysský, zobrazenie na ikone. Zdroj: wikipedia commons
Svätý Gregor Nysský, zobrazenie na ikone. Zdroj: wikipedia commons

Gregor Nysský, ktorého si gréckokatolíci pripomínajú 10. januára, sa narodil niekedy medzi rokmi 335 a 340 ako druhý najmladší syn z desiatich detí v bohatej a zbožnej kapadóckej rodine. Jeho otec Bazil Starší bol advokátom a učiteľom rečníctva v Neocézarei a zomrel skoro.

O Gregorovej mladosti sa vie len málo. Dostal vynikajúce rétorické vzdelanie. Sám označoval svojho najstaršieho, veľmi vzdelaného brata Bazila za svojho pána. Okrem slávneho brata ho ovplyvnili aj ženy: stará mama Makrína (staršia), matka Emília, no najmä jeho najstaršia sestra, ktorá sa tiež volala Makrína (mladšia), ktorá sa stala priekopníčkou v rozvoji ženského mníšstva.

Gregor bol cirkevným lektorom začiatkom 60. rokov 3. storočia. Stal sa na čas rétorom a bol ženatý. Jeho rodinné pomery sú však vo všeobecnosti nejasné a nepanuje zhoda, či Theozébia, po ktorej smrti mu kondoloval Gregor Naziánzsky, bola jeho manželkou alebo sestrou, ani či Kynegios spomínaný dvakrát v listoch bol jeho synom.

Ako sa dá usúdiť podľa jeho spisov, intenzívne sa zaoberal vzdelávaním v pohanskej filozofii. Potom sa však svojej profesie vzdal a dočasne sa utiahol do samoty mníšskeho života. Od prelomu rokov 371/372 pôsobil Gregor ako biskup v Nysse, keď mu brat Bazil z dôvodu cirkevnej politiky zveril novovytvorenú diecézu.

Zdá sa však, že Gregor nesplnil jeho očakávania. V roku 375 ho obvinili jeho ariánski odporcovia z plytvania cirkevným majetkom a rok nato bol zosadený v neprítomnosti na synode pontských a galatských ariánskych biskupov v Nysse. Po smrti proariánskeho cisára Valentiniána I. (364 – 375) sa však Gregor vrátil do Nyssy ako biskup. V roku 379 sa zúčastnil na synode v Antiochii. Krátko nato jeho brat Bazil zomrel.

Po jeho smrti Gregor pokračoval v hádke s ariánom Eunomiom a práve Gregorovo výsledné hlavné dielo Contra Eunomium možno považovať za záver trojičného teologického vývoja v 3. storočí. Gregor, ktorý zostal po celý život verný teologickým prístupom svojho brata Bazila, sa v ňom zároveň prejavil ako pozoruhodný mysliteľ, ktorý bratove myšlienky špekulatívnym spôsobom racionalizoval a rozvíjal. Proti Eunomiovi bránil plnú božskú a ľudskú prirodzenosť Krista: Ježiš Kristus nemohol byť len medzičlánkom medzi Bohom a človekom.

V roku 380 bol Gregor proti svojej vôli zvolený za biskupa v Sebastei v Malom Arménsku (dnes Sivas v Turecku), no tejto úlohe sa napokon vyhol a v roku 381 alebo 382 sa tamojším biskupom stal jeho mladší brat Peter, ktorý si tak pre históriu zabezpečil aj svoje priezvisko.

Na Druhom všeobecnom sneme v Konštantínopole v roku 381 bol biskup Gregor jedným z najvýznamnejších synodálnych otcov a hlavným obrancom pravej viery. Zásadne prispel k výsledku koncilu, ktorý formuloval pravoverné učenie o Trojici, vrátane učenia o Svätom Duchu. Koncil vymenoval Gregora za jedného z niekoľkých takzvaných normálnych biskupov. Človek s ním musel teologicky súhlasiť, aby nebol označený za heretika.

Gregor potom presadil toto učenie o Trojici na mnohých miestnych synodách. Zúčastnil sa aj na náboženských rokovaniach v Konštantínopole v roku 383. Naposledy sa spomína v aktoch tamojšej synody v roku 394, ktorá sa zaoberala roky sa ťahajúcim problémom s dvoma biskupmi v sýrskej diecéze Bostra. O presnom dátume jeho smrti nepanuje konsenzus.

Medzi Gregorove veľké literárne diela patria interpretácie starozákonných Kníh Genezis, Piesne piesní, Žalmov, Kazateľ, výklad modlitby Otčenáš a Blahoslavenstiev. Významné sú aj jeho spisy O duši a zmŕtvychvstaníAntirrheticus.

Gregor vynikal veľkou citlivosťou pre filozofické a estetické hodnoty gréckej tradície a upravil novoplatónsku filozofiu tak, aby bola kompatibilná s kresťanským učením. Zároveň bol prvým hlasom v starovekom svete, o ktorom je známe, že písal proti všetkým formám otroctva a vyhlásil túto inštitúciu za inherentne hriešnu.

Gregor je súčasťou takzvanej Kapadóckej trojky, ktorú tvoril so svojím bratom Bazilom a ich spoločným priateľom Gregorom Naziánzskym. Spoločne zdôrazňovali podstatnú jednotu Boha: Boh je jednotná bytosť, ktorá sa predstavuje v troch osobách, hypostázach. Gregor prirovnáva Trojicu k plameňu žiariacemu v troch svetlách. Príčinou tretieho svetla je prvý plameň, ktorý vďaka distribúcii do stredného zapáli vonkajší plameň. Svätý Duch má základ svojej existencie v pôvodnom svetle, napriek tomu žiari cez Syna. Použitím tejto ľahkej metafory Gregor vysvetľuje svoju náuku o pôsobení Ducha skrze Syna: Duch má svoje bytie od Otca a je zároveň duchom Syna. Druhá osoba Logos je večný život, ktorý má silu vôle a tvorivú silu. Silami rozumu (sophoi te kai technikoi logoi) Boh preniká všetkým. Tvorivú a spásnu prácu troch osôb nemožno považovať za navzájom oddelené.

Podľa Gregora slovo Boh opisuje pohyb božského konania, ktorý prichádza od Otca cez Syna a Ducha k stvoreniam. Otec, Syn a Duch teda, obrazne povedané, tvoria jeden lúč, ktorý dopadá na stvorenia. Pre Gregora sa Trojica ukazuje ako sprostredkovateľ medzi pohanskou myšlienkou mnohosti bohov a židovským monoteizmom. Kresťanstvo podľa Gregora spája obe myšlienky dialekticky, pričom zostáva nepreniknuteľným tajomstvom viery, ako sa môžu hypostázy navzájom líšiť, a predsa je zachovaná podstatná jednota.

Podľa Gregora skutočný život človeka spočíva v účasti na Bohu a jeho dobrote. Dokonalosť človeka zase spočíva v neustálom raste účasti na Bohu. Postupná cesta vzostupu k Bohu vedie cez tri stupne: Očista, ktorá zodpovedá biblickej skúsenosti Mojžiša zoči-voči horiacemu kríku (porov. Ex 3,2); osvietenie, ktoré korešponduje s vedením na púšti prostredníctvom svetelného mraku alebo ohnivého stĺpa (porov. Ex 13,21);  zjednotenie, ktoré je obrazom stretnutia Mojžiša s Bohom na hore Sinaj (porov. Ex 24,16).

K týmto trom stupňom približovania sa k Bohu priradil Gregor sviatosti krstu, myropomazania (birmovania) a Eucharistie. Gregor opísal mystickú skúsenosť ako ἀπόλαυσις ϑεοῡ, t. j. ako požívanie Boha. V extáze sa duša ako stvorená bytosť vynára zo svojich vlastných hraníc. Preniká stále hlbšie do božskej podstaty, ale bez toho, aby kedy dosiahla definitívny koniec.

Redakcia
Redakcia DoKostola.sk

Na našej webovej stránke používame cookies, aby sme optimalizovali obsah na základe očakávaní používateľov. Nezbierame žiadne citlivé údaje.

DoKostola.sk - Museli ste s ním súhlasiť, aby ste nedostali nálepku heretik: Svätý Gregor Nysský